Wednesday, April 10, 2013

Mutiara Hadis


Sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh muaz bin jabal r.a bermaksud
"Jika datang hari kiamat,hari kerugian atau hari penyesalan,maka umatku akan dihalau oleh Allah s.w.t dari kubur mereka menjadi 12 golongan.

pertama


mereka dihalau dari kubur mereka dengan keadan tidak bertangan dan tidak berkaki,kemudian mereka dipanggil kehadapan Allah.Mereka ini terdiri dari orang-orang yang menyakiti jiran tertangga dan mati sebelum bertaubat.Itulah balasan untuk mereka dan tempat kembali mereka adalah neraka.

kedua 
dibangkitkan dengan rupa binatang atau berupa babi.Mereka ini memudah-mudahkan serta memandang ringan tuntutan sembahyang dan mati sebelum sempat bertaubat.Kembali mereka bersama penduduk neraka.

ketiga
Dibangkitkan dengan keadaan perut dipenuhi ular dan kala.Mereka ini adalah golongan yang tidak membayar zakat dan mati sebelum bertaubat.

keempat
Dibangkitkan dengan keadaan darah yang mengalir dari mulutyna,isi perutnya keluar dengan api yang menyala-nyala dari mulut merika serta keluar darah yang mengalir.Mereka ini merupakan golongan yang berdusta dan melakukan penipuan dalam perniagaan dan mati sebelum sempat bertaubat.

kelima

Dibangkitkan dalam keadaan busuk seperti bankai.Mereka ini adalah orang-orang yang cuba merasiakan kemaksiatan dan kejahatan yang mereka lakukan seolah-olah Allah tidak mengetahuinya.

keenam
Dibangkitkan dalam keadaan lehirnya terputus-putus.Mereka ini adalah golongan saksi palsu dan pendusta dan mati sebelum sempat bertaubat.

ketujuh
Dibangkitkan dengan tidak berlidah,mulut mereka mengalir darah dan nanah.Inilah keadaan orang-orang yang melarang dan mencegah orang lain dari memperkatakan sesuatu kebenaran.

kelapan
Dibangkitkan dengan keadan terpusing dengan kaki di atas kepala,sementara pada faraj mereka keluar nanah yang panas mendidih.Inilah orang yang melakukan zina dan mati sebelum sempat bertaubat.

kesembilan
Dibangkitkan dalam rupa wajah hitam melegam dan matanya keluar dengan perut berisi api.Mereka inilah pemakan harta anak-anak yatim.

kesepuluh
Dibangkitkan dalam keadaan kulitnya berbelang-belang dan berkudis.Mereka ini adalah golongan yang menyakiti kedua-dua ibu bapa.

kesebelas
Dibangkitkan dalam keadaan buruk rupa.bergigi besarbibir tekeluar keparas dada,lidah terkeluar dan perut mereka membuncit keparas paha,mereka ini merupakan peminum arak dan mati sebelum bertaubat.



keduabelas
Inilah orang yang dibangkitkan dengat keadaan muka beseri-seri,melintasi siratulmustakim secepat kilat, mereka inilah yang mengerjakan amal soleh,melarang dari melakukan maksiat,menunaikan taubat.

No comments:

Post a Comment